Isnin, 14 September 2009

Saat Pengakhiran....

بسم الله الرحمن الرحيم


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam tinta...


Firman Allah SWT dalam al-Quran:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,"
(al-Baqarah :183)


Masa begitu cepat berlalu, ku rasakan seperti baru sahaja bertemu dengan Ramadhan, namun...
kini berbaki beberapa hari lagi aku akan bersamanya. Hari-hari yang telah aku lalui, adakah telah aku isi dengan sebaiknya? Bagaimanakah ibadahku? Bagaimanakah imanku dan hubunganku denganMU ya Allah? Bagaimanakah tarbiyyah ruhiyyahku?Bagaimana.. dan bagaimana...

Aah.. Di manakah letaknya diriku ya Allah di hadapanMU.. Aku hambaMu yang hina, penuh dosa..

Sebelum Ramadhan, aku tertanya-tanya adakah aku akan bertemu dengan bulan yang sangat mulia ini.. Bulan yang dijanjikan oleh Allah melalui RasulNya Muhammad yang tercinta yang terdapat padanya rahmat, maghfirah dan perlepasan dari neraka.. Alhamdullilah, syukur pada Allah aku dapat berpuasa dan bertemu dngan Ramadhan..

Terkenang aku kepada arwah.. Bulan Ramadhan pada tahun yang lepas, dia ada bersamaku. Namun, Allah lebih menyayanginya. Lalu, aku tertanya-tanya.. Adakah ini ramadhanku yang terakhir. Adakah aku akan hidup sehingga pengakhiran Ramadhan tahun ini.

Ya Allah, dapatkah aku mencapai Taqwa, ya Allah. Jika engkau matikan aku di saat ini, matikanlah aku dengan Husnul Khatimah ya Allah.
Ampunkanlah dosaku, ya Allah sama ada yang aku sengaja maupun tidak sengaja ya Allah.. Ampunkanlah dosa kedua ibubapaku ya Allah, dosa adik-beradiku ya Allah, sahabat-sahabatku ya Allah..




وَاسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ
"Dan mohonlah ampun kepada Tuhanmu kemudian bertaubatlah kepada-Nya. Sesungguhnya Tuhanku Maha Penyayang lagi Maha Pengasih"
(Hud : 90)


Tetapkanlah aku dalam perjuangan menegakkan agamaMU ya Allah..

Tetapkanlah aku dalam beribadah kepadaMU ya Allah..

Tetapkanlah aku dalam meninggalkan maksiat kepadaMU ya Allah..

Berilah aku kekuatan ya Allah..

Keluarkanlah aku dari madrasah Ramadhan ini sebagai orang yang bertaqwa ya Allah..

Amien, ya Rabbal 'Alamin.... Innaka Sami'ud-Du'a...

Allah..
Allah...
Allah....


2 ulasan:

cahaya_solehah berkata...

Amien ya Rabbal 'alamin...
Allahuakbar..

~MEMBURU CINTA HAQIQI~

my berkata...

moga2 bekalan kita cukup untuk bulan2 seterusnya sebelum sampai pada ramadhan akan datang..dengan IzinNya